Toyota nam deel aan het racekampioenschap Super Taikyu Series met een op waterstof aangedreven Toyota Corolla. Goed voor de ontwikkeling van waterstofaandrijving, maar ook een mooie oefening voor het testen van een waterstofinfrastructuur, onderdeel van Toyota’s ambitie voor een emissievrije waterstofsamenleving. Hoe krijg je die waterstof bijvoorbeeld zo schoon en efficiënt mogelijk naar het circuit?
Efficiënt, schoon transport
Racen op waterstof is op zichzelf al heel interessant, maar die waterstof moet ook ergens vandaan komen. Toyota is er al in geslaagd om de waterstof groen te produceren, maar nu moet het ook nog zo efficiënt en schoon mogelijk van de productielocatie in Australië naar het circuit in Japan worden gebracht. Samen met Kawasaki Heavy Industries, Ltd. (Kawasaki Heavy Industries), Iwatani Corporation (Iwatani) en Electric Power Development Co., Ltd. (J-Power) ging Toyota de uitdaging aan. Er wordt gekeken naar transport door de lucht, over water en over land.
Transport door de lucht
Kawasaki Heavy Industries, Iwatani en J-Power doen al proeven met het vervoeren van waterstof door de lucht. De waterstof die Toyota bij de Super Taikyu Series op Suzuka gebruikte, is bijvoorbeeld op deze manier vervoerd. De drie bedrijven en Toyota gaan in de toekomst samenwerken aan manieren om de waterstof zo schoon en efficiënt mogelijk te vervoeren. Voor de Super Taikyu-race van volgend jaar zal de waterstof over zee worden vervoerd. Rond 2025 moeten daarvoor grote zeeschepen worden gebruikt, die vloeibare waterstof vervoeren en zo bijdragen aan de plannen voor een waterstofsamenleving.
Transport over zee
Kawasaki Heavy Industries richtte in 2016 het samenwerkingsverband HySTRA op, waar ook Iwatani, J-Power en enkele andere partijen deel van uitmaken. In samenwerking met Toyota zal HySTRA in 2022 de vloeibare waterstof vervoeren voor de Super Taikyu-race. Dat is niet alleen een transportuitdaging, maar ook een opslaguitdaging. Om de waterstof goed te kunnen vervoeren wordt deze vloeibaar gemaakt. Rond 2025 moet een doorontwikkeld schip in staat zijn om in één keer 10.000 ton waterstof te vervoeren en in 2030 moet zo’n schip 225.000 ton waterstof kunnen vervoeren.
Transport over de weg
Bij de Super Taikyu-race van dit jaar werd gebruikgemaakt van twee soorten waterstof. De waterstof afkomstig uit Australië en waterstof die wordt geproduceerd door het Fukushima Hydrogen Energy Research Field (FH2R) in Namie Town bij Fukushima. De Australische waterstof wordt vervoerd door kleine vrachtwagens met een brandstofcel, van het Commercial Japan Partnership (CJPT). De waterstof uit Fukushima wordt vervoerd door een vrachtwagen op biobrandstof, van Toyota Transport.
Steeds verder verbeteren
Al deze proeven dragen bij aan een schone waterstofsamenleving. Zowel op het gebied van productie en vervoer als het gebruik van de waterstof. Over gebruik gesproken: de race-Corolla helpt Toyota bij het verder verbeteren van waterstofaandrijving. Zo is het gelukt om de afgelopen zes weken twee belangrijke verbeteringen door te voeren. De Corolla is nu net zo krachtig als de gewone benzineversie en het voltanken met waterstof duurt nu nog maar zo’n twee minuten in plaats van vijf! Ook zorgt een nieuw datasysteem voor een nog snellere verwerking van gegevens, wat het onderzoek natuurlijk ook weer ten goede komt.
Waterstoftransport in Nederland
Ook in Nederland wordt gewerkt aan plannen voor schoon transport van waterstof. De overheid heeft namelijk serieuze plannen om in samenwerking met Gasunie het gasnetwerk van Nederland om te bouwen tot een waterstofnetwerk. Dat is een relatief eenvoudige ombouwklus en een goede manier om het netwerk te blijven gebruiken als Nederland op een gegeven moment van het gebruik van aardgas is afgestapt. Bij dit plan leveren de windparken op de Noordzee de energie voor de productie van waterstof, zodat Nederland zelf groene waterstof kan produceren. Via het ‘gasnetwerk’ wordt deze waterstof vervolgens eenvoudig door heel Nederland vervoerd.